Tydzień z Internetem to doroczna, ogólnoeuropejska kampania, której celem jest zachęcenie jak największej liczby osób do poznania możliwości, jakie daje Internet. W tym roku motywem przewodnim jest świadome korzystanie z Internetu i bezpieczne zakupy w sieci. Sprawdź, czy jesteś świadomym e-konsumentem! Przed Tobą 15 krótkich pytań!

Rozwiąż quiz!

Zakończył się kolejny etap Kampanii „Wybieram e-faktury”. Kampanię zainicjowała koalicja, w skład której weszły firmy i organizacje, których głównym celem było edukowanie społeczeństwa na temat sposobów udostępniania i płatności e-faktur oraz obalanie mitów związanych z wykorzystaniem faktur elektronicznych.

W ciągu ostatnich dwóch lat odsetek Polaków, którzy otrzymują e-faktury wzrósł z 37% do 64%. Jedynie 2%  osób świadomie z nich rezygnuje. Korzystanie z e-faktur jest powszechne wśród osób do 60 roku życia, u osób starszych znacząco maleje – wynika z badań zleconych przez Konfederację Lewiatan.

93% Polaków korzystających z e-faktur jest z nich zadowolonych. Wśród niezadowolonych  przeważają seniorzy oraz mieszkańcy wsi. Co dziesiąta osoba po sześćdziesiątce ma krytyczny stosunek do faktur elektronicznych. Podobny odsetek niezadowolonych jest wśród mieszkańców najmniejszych miejscowości.

Zdecydowanie najczęściej wskazywanym argumentem przemawiającym za korzystaniem z e-faktur jest wygoda (76%). Wśród pozostałych ich zalet często wskazywano oszczędność czasu oraz ochronę środowiska poprzez oszczędność papieru, energii i ograniczenie emisji CO2.

Osoby, które nie korzystają z e-faktur w większości nie chcą zmieniać sposobu otrzymywania dokumentów. Najczęściej wynika to z przywiązania do papierowych faktur lub niekorzystania z internetu. Wydruk wielu Polakom służy także jako przypomnienie o terminie płatności (28% odpowiedzi).

Kobiety są znacznie mniej skłonne do zmiany sposobu fakturowania (8% kobiet gotowych jest na zmianę, w porównaniu do 20% mężczyzn). Częściej niż mężczyźni nie korzystają z internetu lub nie mają konta e-mail, również częściej nie wiedzą nic na temat e-faktur, a także nie wiedziałyby jak znimi postępować. W podobny sposób na tle populacji kraju wyróżniają się osoby powyżej 50 roku życia, a wraz z wiekiem nasilenie tych barier wzrasta.

Osoby niekorzystające z e-faktur trudno przekonać do tej formy rachunku. Zdecydowana większość z nich deklaruje, że nie da się ich przekonać do zmiany swoich przyzwyczajeń. Najczęściej wynika to z barier technicznych i kompetencyjnych – braku dostępu do komputera lub umiejętności jego obsługi.

- Choć e-faktury stają się w Polsce coraz bardziej popularne, przed nami jeszcze dużo pracy. Pamiętajmy, że zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej do 2020 roku e-faktura ma stać się głównym narzędziem fakturowania w Europie. Wśród Polaków wciąż są osoby, które z e-faktur nie chcą, nie mogą bądź nie umieją korzystać i one ciągle potrzebują informacji oraz wsparcia w procesie zmiany – podsumowuje Przemysław Pruszyński, ekspert Konfederacji Lewiatan.

Badania popularności faktur przeprowadziła koalicja „Wybieram e-faktury", w skład której wchodzą: Konfederacja Lewiatan, Orange Polska, UPC Polska oraz Poczta Polska Usługi Cyfrowe Sp. z o. o. (Envelo). Więcej szczegółów dotyczących działań koalicji na stronie www.wybieramefaktury.pl.

Zastanawiasz się jeszcze czy przejeść na e-fakturę? Zachęcamy do obejrzenia wywiadu z polskimi ministrami i ekspertami.

Jak wynika z przeprowadzonego przez nas badania, aż 1/3 firm, które nie korzystały do tej pory z e-faktur, mogłaby zmienić zdanie gdyby Urzędy Skarbowe wydały jasne stanowisko dotyczące elektronicznych dokumentów. Takie stanowisko jednak już istnieje i jest jednoznacznie zapisane w polskim prawie, o czym zdają się nie wiedzieć Polacy. Do wspólnej walki z obawami zgłaszanymi przez podatników zaprosiliśmy warszawskich urzędników.

W Polsce wystawia się około 1,5 mld faktur rocznie. Szacuje się, że zaledwie 10 proc. rachunków jest przesyłanych elektronicznie. Taki wynik plasuje nas na jednym z ostatnich miejsc w Europie. Wyprzedzają nas nie tylko rozwinięte państwa Europy Zachodniej, ale także Węgry, Czechy czy Litwa.

O e-fakturach słyszał już niemal każdy Polak, a wskaźnik ich wykorzystania wśród klientów indywidualnych w ciągu ostatnich dwóch lat prawie się podwoił. Niestety pozytywne doświadczenia Polaków z e-fakturami nie przekładają się na ich popularność w polskich firmach – wynika z badania, które w lutym br. przeprowadziła koalicja „Wybieram e-faktury”, w skład której wchodzą obecnie Konfederacja Lewiatan, Orange Polska, UPC Polska oraz Poczta Polska Usługi Cyfrowe Sp. z o. o.

W Polsce wystawia się obecnie 1,5 miliarda faktur papierowych rocznie. Szacuje się, że zaledwie 8-11% rachunków jest przesyłanych elektronicznie.
W skali roku oznacza to wycinkę 255 tysięcy drzew, zużycie 120 tysięcy MWh energii elektrycznej oraz zanieczyszczenie ok. 6,6 miliardów litrów wody, czyli tyle ile potrzeba do napełnienia 3000 basenów olimpijskich. Czy naprawdę musimy przyczyniać się do takiej degradacji środowiska? Co mogłoby skłonić Polaków do zmiany nawyków na  proekologiczne?

Poniżej prezentujemy Państwu wyniki badania, którego głównym celem było poznanie stosunku Polaków do e-faktur. Zbadanie popularności tej formy obiegu dokumentów, wskazanie jej głównych wad i zalet oraz zidentyfikowanie największych barier w popularyzacji e-fakturowania.

Przeciętny Polak otrzymuje w ciągu 5 lat ponad 2 kilogramy faktur, które potem wyrzuca lub kolekcjonuje na półce. Dlaczego wciąż tak wielu z nas woli dostawać dokumenty w formie papierowej niż elektronicznej? Skąd biorą się lęki i niechęć wobec udogodnień technologicznych?

Poczta Polska Usługi Cyfrowe, oferująca usługi pocztowe przez internet pod marką Envelo, dołączyła do Koalicji „Wybieram e-faktury", inicjatywy Konfederacji Lewiatan. Razem z pozostałymi koalicjantami będzie edukowała Polaków, jak działają faktury elektroniczne i jakie korzyści płyną z ich stosowania.


Platforma Envelo stworzona przez spółkę Poczta Polska Usługi Cyfrowe oferuje e-usługi dla biznesu i klientów indywidualnych. Jedną z nich jest Neofaktura, dzięki której użytkownicy mogą wysyłać oprócz tradycyjnych, drukowanych faktur również faktury elektroniczne. Envelo w swoich działaniach od samego początku stawia na edukację użytkowników w zakresie nowych technologii. Jako partner Koalicji „Wybieram e-faktury" wraz z Konfederacją Lewiatan będzie promować wiedzę na temat faktur wysyłanych przez internet.

 

O e-fakturach słyszało aż 88% Polaków. Mimo to ponad połowa polskiego społeczeństwa nie chce otrzymywać dokumentów w formie elektronicznej. Wśród nich jedną czwartą stanowią osoby, które już z e-faktur korzystają. Dlaczego Polacy wciąż podchodzą do elektronicznych dokumentów z dużą nieufnością?

Do otrzymywania e-Faktur konieczne jest zainstalowanie w komputerze odpowiedniego systemu.


Zobacz, jakie to proste!

Dowiedz się więcej >


92 procent Polaków otrzymujących faktury elektroniczne jest z nich zadowolona

Zobacz wszystkie trendy >

TOP

THEME OPTIONS

Header type:
Theme Colors:
Color suggestions *
THEME
* May not have full accuracy!